01 Daddy would you like to kill the daddy of another little girl? 1993

Aanleiding voor dit werk vormde de Golfoorlog, gevechten die van een geheel andere aard waren dan bij voorbeeld de Falklandoorlog in 1982. Ditmaal werd het Westen aangevallen. Het ging ook ons aan. De Golfoorlog had ook meer impact doordat de schermutselingen live te zien waren op CNN. Het was voor het eerst dat we massaal naar die zender keken. Het werd een hit.

Via de televisie leerden we dat er een nieuwe vorm van oorlog voeren was aangebroken. We hoorden nieuwe termen als chirurgisch bombarderen.  Men sprak over clean en smart bombing zonder menselijk bloedvergieten. Voor het eerst in de geschiedenis werden er raketten afgevuurd, terwijl er geen slachtoffers onder de burgerbevolking zouden vallen.

 

De Amerikaanse oorlogspropaganda wist een fascinerend beeld te scheppen waar we in werden meegesleept. Of ik de oorlogsretoriek geloofde? Het was zo’n mooi concept. Het kón niet waar zijn. Net als de kruisraket die toevallig aan de horizon verscheen, net toen Peter Arnett van CNN op een dak in Bagdad live in de uitzending was.

Het Pentagon heeft de verslaggever daarover getipt. Het is te toevallig en buitengewoon moeilijk te filmen. Deze thematiek – het aanwezig zijn bij historische gebeurtenissen en de manipulatie van de werkelijkheid – speelt vaker een rol in mijn werk.

 

Het schilderij Daddy would you kill the daddy of another little girl? maakte ik als reactie op deze afstandelijke luchtoorlog. Uiteindelijk bleek het geen oorlog met slimme bommen. Er waren soldaten die vochten. Het werk dat ik naar aanleiding daarvan maakte was te zien in Galerie De Meerse in Hoofddorp en bevindt zich in een particuliere verzameling.

Een genoeglijk gemis, installatie This is not true, geënsceneerde foto

© Marcel van Kerkvoorde c/o Pictoright.nl (CISAC)

Marcel van Kerkvoorde

Beeldend kunstenaar en initiator kunst- en cultuurprojecten