02 Welcome to Holland? 2003

Welcome to Holland? is een logo waarmee ik deelnam aan een ideeënprijsvraag van Atelier HSL. Het was de bedoeling dat mijn voorstel als een grote reclamezuil langs het traject van de Hogesnelheidslijn-Zuid zou worden geplaatst, precies op de plek waar drie vervoerstromen met mensen Nederland binnenkomen; via de HSL, de aanvliegroute van Schiphol en de snelweg A4.

 

Ik maakte het logo een jaar na de moord op Pim Fortuyn, ten tijde van de discussies over asielzoekers en immigratieproblemen in Nederland. Het is symbolisch bedoeld. We leggen snelwegen, vliegvelden en snelle spoorlijnen aan. Maar hoe heten we mensen in dit land welkom? Het vraagteken uit het logo maakt dat deze vraag op verschillende manieren kan worden uitgesproken: ondervragend, sarcastisch en of  bevestigend.

 

Met de uitvoering van het werk – een billboard – verwijs ik naar de reclamecultuur, net als bij This is not true. Langs de A4 en rond Schiphol worden we overspoeld met berichten van adverteerders. Dit kunstwerk probeert het reclamedomein terug te winnen door een andere boodschap uit te dragen.

 

Het werk, dat al vóór de ideeënwedstrijd ontstond, is nooit uitgevoerd. Ik hoop dat het nog een keer gebeurt. We afficheren Schiphol als gateway to Europeen zetten met de HSL en de snelwegen letterlijk de sluizen open voor nieuwkomers. Maar zijn ze eenmaal in ons land dan hebben we ‘het niet zo bedoeld’. In die zin verwijst dit werk naar de installatie Nicht zuviel Moral das gefallt den Holländern nicht.

 

Een genoeglijk gemis, installatie This is not true, geënsceneerde foto

© Marcel van Kerkvoorde c/o Pictoright.nl (CISAC)

Marcel van Kerkvoorde

Beeldend kunstenaar en initiator kunst- en cultuurprojecten