© Marcel van Kerkvoorde c/o Pictoright.nl (CISAC)

Marcel van Kerkvoorde

Beeldend kunstenaar en initiator kunst- en cultuurprojecten

Don’t shoot the piano player, gold leaf, silver leaf, oil on metal, wood

Whatt iff..., tentoonstelling Fort bij Asperen, 2018

1 - juli 2018, Fort bij Asperen.

 

 

In 2018 was voor Fort bij Asperen een heftig jaar. Na 1 januari hield Stichting Kunstfort Asperen op te bestaan en verdween veel te veel waaraan dertig jaar gebouwd was. In februari troffen we een zwaar gefrustreerde vrijwilligersgroep, een verweesd fortgebouw en een leeg horecabedrijf aan.

 

Daarom werd 2018 een jaar van herstellen en restaureren met het motto, wat kan dat kan en wat niet kan gebeurd nu niet. Met een zakelijke lening om de kosten voor te financieren is er met een bescheiden budget een tentoonstellingsseizoen gedraaid.

 

Er is gestart met het revitaliseren van de vrijwilligers, de opstart van De Taveerne en het fortgebouw is klaar gemaakt om er kunst in tentoon te stellen. Zo zijn de contacten met gemeente, provincie en fondsen hersteld en contacten in de directe omgeving en regio gelegd.

 

Het tentoonstellingsprogramma voor 2018 bestond daarnaast uit de tentoonstelling van  Dik Box, met ruimtelijk werk

 

 

 

 

28. Whatt iff...

Een tentoonstelling maken in Fort bij Asperen is geen sinecure. De klimatologische omstandigheden in het fort, met het vele vocht en lekkage’s zorgt voor grote beperkingen. Daarnaast gaat het om een groot gebouw dat voor het maken van tentoonstellingen een grote ingreep vereist.

 

Met de beperkte financiële middelen is het toch mogelijk gemaakt om een tentoonstellingsprogramma  te maken. Daarvoor heb ik een drietal nieuwe werken getoond, te weten Syncope, The Donald en The Golden Boy. Één werk is speciaal aangepast: The Silence, en nooit eerder in deze vorm getoond. Twee werken, This is True en Don’t Shoot the pianoplayer al op eerdere tentoonstellingen te zien geweest.

 

nieuw werk

aangepast werk

bestaand werk

Maura Biava

Syncope

 

Ik ben een fietser en reisde vele malen naar en door Frankrijk. Op dergelijke reizen kom je de geschiedenis tegen en die kan soms nogal heftig zijn. Zo stond ik bijna honderd jaar na afloop van de 1e WO naast een verlaten loopgraaf in het noorden van Frankrijk. Ik dacht aan de doden maar ook aan de overlevenden en ik stelde mij voor wat er daarna van ze is geworden. De winnaars, de verliezers, parallelle levens, in het licht en in het donker. Kan de verliezer alleen leven in het donker en een duistere toekomst? En, wat als …..?

 

The Donald

 

Wie kijkt er niet met fascinatie naar de manier waarop Donald Trump zich presenteert? Bij Trump, zeer dominant aanwezig in het nieuws en cultuur is het heel lastig om de volledige complexiteit van zijn persoonlijkheid te doorzien.

 

Daarom is deze wijze van presenteren gekozen door gebruik te maken van vier ruimtes, de nissen en het gedempt licht.

 

 

 

 

 

 

The Golden Boy

 

Dit werk ‘The golden boy’ hanteert het stijl- en mode-icoon als een metafoor voor de verwachting en belofte die elke nieuweling in zicht draagt. Een belofte die vaak niet realistisch en nauwelijks in te lossen is.

 

In 2017 Emmanuel Macron verraste vriend en vijand met het winnen van de Franse presidentsverkiezingen. Hij aanvaarde schijnbaar smetteloos en maagdelijk het ambt. Vele talenten gingen hem voor: Kennedy, Trudeau, Obama, Tony Blair, Pim Fortuijn, Giralomo Savaronola, wellicht Thiery Baudet. Elke tijd kent zijn ‘golden boy’

 

Andre Pielage, Installation
Andre Pielage, Installation
Maura Biava

The Silence

 

1998- 2018 (herbewerking vanaf diaprojectie) videoinstallatie, duur 00:10:00 min

 

 

 

Maura Biava

Don't shoot the pianoplayer

 

We zien twee gouden schepjes. Het heft en de achterzijde van het schepbladen zijn voorzien van bladgoud. Aan de binnenzijde van het blad is een kleine schildering aangebracht. We zien soldaten, in camouflagetenue, getooid met een blauwe baret, de vredessoldaat, scheppend en gravend. De handscheppen zijn gestoken in een zilveren voet die het dal van Srebrenica, de zilverstad, verbeeldt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This is not true

 

We zien een soldaat die zwaargewond lijkt maar dat schijnbaar niet is. Hij relaxt en geniet tegelijkertijd van de zon. De titel ‘This is not true’ geeft commentaar, ontkent het bloederige been en vertelt dat de afbeelding niet de waarheid spreekt.

 

De aanwezigheid van forten prikkelt onze fascinatie voor het militaire en de oorlog. De werkelijke confrontatie met oorlog en geweld is daarentegen onvoorstelbaar. Uit verhalen van soldaten blijkt dat de eerste confrontatie met de gevechtservaring veelal een schokkende gebeurtenis is. Zo hadden ze dit zich nooit voorgesteld.

 

 

 

 

This is not true, geënsceneerde foto
Silver lines, Installation Ronald de Ceuster

Ruimtelijk werk - Dik Box - solo-tentoonstelling

 

 

 

Het werk van Dik Box vindt zijn oorsprong in driedimensionaal werk; het geometrische abstracte en de bewegende sculptuur; de kinetische kunst. Na zijn opleiding aan de Koninklijke Academie in Den Haag, maakt hij furore met abstracte metalen constructies die op een subtiele manier in beweging komen.

 

 

Catalogus Tentoonstelling What if.. 2018 Fort bij Asperen

 

Overzichtsmagazine met foto’s en toelichtende teksten op de tentoonstelling ‘What if’ op Fort bij Asperen, seizoen 2018.

 

€ 7,50 exclusief  btw en verzendkosten

 

Categorie  Beeldende kunst

Grootte US Letter, 22×28 cm

28 Pagina's

ISBN Paperback: 9780464984054

Datum publiceren jul 31, 2018

Taal Dutch