Creating an inspiring environment
Creating an inspiring environment
Organizing the creative process
26. Fiat Lux
Vanaf het moment, na de zomer van 2008, dat de eerste berichten kwamen dat de banken in de Verenigde Staten begonnen om te vallen heb ik met grote interesse onze huidige crisis gevolgd. Nieuws, krant en menig boek verslond ik om mij er een beeld van te vormen. Langzaam kwam die crisis steeds dichterbij, sleepte in zijn kielzog veel afbraak mee en werd steeds persoonlijker. De ondermijning vanuit de politiek op kunst en cultuur gaven mij het gevoel dat ik gegeseld werd; al wat ik ten diepste lief heb werd daar aangevallen.
Deze tentoonstelling verbeeldt wat een crisis kan oproepen en geeft een respons in verhaal en beeld. De kunstenaars zijn gekozen omdat ze een gelaagd concept verbinden aan visuele rijkdom.
Een tentoonstelling in De Vishal en de Grote of St. Bavokerk van 21 september tot en met zondag 27 oktober 2013. De opening vond plaats op zondag 22 september om 16.00 uur. Deelnemende kunstenaars: Peter Alma (1886-1969), Hiroshi Inanaga (Jp), Marcel van Kerkvoorde (curator), Klaas van der Veen en Stan Wannet i.s.m. Jarno van Es.
Marcel van Kerkvoorde
Mijn goed katholieke opvoeding vertelde mij over een Christus die door het lijden de zonden van de wereld op zich nam. Zou dit lijden, deze geseling, ergens goed voor kunnen zijn, ons kunnen louteren? Heeft het oude Griekse concept catharsis hier misschien een plek? Vanuit deze associaties ontstond het idee een drieluik te schilderen. Geïnspireerd op het christelijk concept van lijden en verlossing, crisis en catharsis.
The Faggalation >
Don’t shoot the pianoplayer >
The Washing >
Peter Alma (1886-1969)
Het werk van Peter Alma (1886-1969) wortelt in het communistisch socialistische gedachtengoed van de eerste helft van de twintigste eeuw. Van hem worden getoond Acht Sociale Portretten, archetypen als de minister, de bankier, de kardinaal. In de jaren twintig werkte hij in de Sovjet Unie met kunstenaars als El Lissitzsky en Tatlin. Zijn werk weerspiegelt zijn communistische idealen en geloof, zijn antwoord op de sociale problemen van zijn tijd.
Hiroshi Inanaga, Tokyo/Japan
Hiroshi Inanaga (Tokyo) toonde in de tentoonstelling twee werken. Kizuna (2013) en het poëtische beeld A Beautiful World uit 2007, gemaakt vlak voor de crisis. Als je goed kijkt zie je alle plaatsnamen op de kaart weergegeven in het lokale schrift. Geeft hij zo de verbijsterend verscheidenheid en de oneindige complexiteit van de wereld weer?
Klaas van der Veen, infographics
Klaas van der Veen is een echte uitlegger in de traditie van de vaders van de pictogram en de infographic Gerd Arntz en Otto Neurath. Hij legt een eigen betekenislaag over de tentoonstelling heen.
Stan Wannet i.s.m. Jarno van Es
Stan Wannet toonde het werk ´Solo Para Niños´, een mechanisch, muzikale installatie, een altaarstuk, opgebouwd uit zangbodems, snaren, toetsen en ornamenten afkomstig uit een verzameling van drieëndertig piano’s. De verschillende onderdelen van de installatie komen langzaam in beweging en zorgen voor klank. Tijdens het hoogtepunt opent dit altaarstuk zich. Het werk ademt dan schoonheid, is irrationeel, verward en bekoord.
Randprogramma: lees meer >
Voorpagina Haarlems Dagblad >
Recensie Haarlems Dagblad >